batch16 smakl
to all batch 16..register lu..x banyak pon..jap je..ok??tp kalo x leh log in pas regster pkara biasa..aku must approved lu k...kalo nak cepat gtau aku kat ym..@_@

tolong beritahu aku...aku mahu tahu!

View previous topic View next topic Go down

tolong beritahu aku...aku mahu tahu!

Post by qusyai on Fri Sep 18, 2009 3:32 pm

salam alaikum

jz to make it short n sharp..
these are some questn tht i hav`nt met with d ans..yet
plz kindly help me yea!
thx~

1)knape ad sbhgian drpd kite y x letak gmbar2 sebenar d alam siber ni?

2)ape beze kwn akrab/rapat/karib dan coupling?
*bole sertekn maksud & rukun2 couple skali x?..
agar mudah utk ak katogorikn sesuatu y situasi y amat subjektif..

er..betul ke ade kwn karib sedemikian?..
*tajuk ikhtilat ni..masih kabur2 lg..harap bantuan dr kalian..

3)mcm mane kalian memastikn sumber2 sesuatu fakta y d terime adalah sahih..
memandangkn byk sgt info d alam siber ni..byk ayat kenyataan..dalil2..dan falsafah2..
bagaimana penerimaan korg..?
*terfikir sejenak slps bace thread dlm forum ni..ad org ckp..'' yg bnyk bergerak sebarkan agama is Christian''

4)siapa y ariff tentang salafi(wahabi)..bole beritahu aku..ape taraf golongan ini?
sub2 topic utk persoalan ini amatlah pjg..khasnye perkara2 bid`ah..
kalau boleh..ingin skali utk tahu perbezaan akidah salafi n asyairah..


*kalau boleh nk tahu jgk dalil2 utk soalan2 y berkenaan..

oh ya..akn ad soalan susulan dan soalan2 baru..harap maklum..

smgt inkuiri membuak2 plk tatkala d beri nikmat utk berfikir..
berkongsi2 lah pengetahuan ye...

Dikajinya laut yang berombak, bertemu dengan angin. Dikajinya angin yang bertiup, ditemuinya tekanan udara panas dan sejuk. Dikajinya tekanan udara, ditemuinya tenaga haba. Dikajinya tenaga haba, ditemuinya matahari. Dikajinya matahari, ditemuinya gas-gas yang membentuk matahari itu. Dikajinya gas-gas berkenaan… akhirnya tiba ke suatu titik yang tiada jawapan.

Di situlah hujung akal.

Hujung akal, pangkal agama!

Itu pesanan masyhur Buya HAMKA pada mendidik umat Islam menjadi manusia yang rajin berfikir. Kerana fikir kita jadi manusia. Kerana fikir yang menyampaikan kepada zikir, kita menjadi manusia yang Muslim.


d petik dari http://saifulislam.com/?p=5075

insyaAllah..=)

qusyai
OVERSEA student
OVERSEA student

Join date : 2009-03-31
Posts : 5
Points : 7

Back to top Go down

Re: tolong beritahu aku...aku mahu tahu!

Post by zack ile on Fri Sep 18, 2009 4:46 pm

WAH...KUCAI, AK SERONOK NK MASUK DALAM DISSCUSSION NI
TP TLONG LETAK TOPIC PD TEMPATNYE YE LAIN KALI...
AK MASUKKAN KE SITE ILMIAH YE...

_________________
"walau semua harta untuk merapatkan ukhwah,
namun Allah yang dapat membina ukhwah"
(8:63)


zack ile
global moderator
global moderator

Male Birthday : 1990-06-29
Join date : 2009-04-01
Location : Ad-Dahqaliyah, Mansoura, Egypt
Posts : 418
Points : 489
Humor : solatlah anda sebelum anda disolatkan

http://www.zack-ile.blogspot.com

Back to top Go down

Re: tolong beritahu aku...aku mahu tahu!

Post by qusyai on Fri Sep 18, 2009 9:19 pm

er..salah tmpt eh?..

tataw plk..huhu...tgk tajuknye pn cm announcement ja..sory2..

qusyai
OVERSEA student
OVERSEA student

Join date : 2009-03-31
Posts : 5
Points : 7

Back to top Go down

Re: tolong beritahu aku...aku mahu tahu!

Post by den_nell90 on Fri Sep 18, 2009 10:09 pm

pada pandagan dr sorg hamba yg cetek pengetahuan nya......
kalo bleh kan kucai,cbe ko bg soklan satu2..........mksd aku,jgn la satu topik banyak gle soklan....nant org nak rep pon susah...cam aku la...da la x byk sgt ilmu...nak bg pandangan pon payah coz byk sgt soklan2 ko..lol......

btw,aku nak bg pandangan tok soklan pertama ko...

x sume org ske pamerkan wajah2 mereka dalam tenet...yela..cam aku sndiri...rasa cam x best kalo org senang gle nak tgk kta,padahal kta x kenal diorg..lol...
lgpon kemajuan teknologi skang pon membimbangkan.........yela...skang org wat muke laen badan laen pon senang..sampai cam btol2 serupa..huhu..

juz my 2 cents...

noob

_________________



nO mOrE dOtA....no more HEroEs oF nEwErtH...stdy mode??haha...HOPELESS..

den_nell90
Administrator
Administrator

Male Birthday : 1990-11-30
Join date : 2009-03-30
Location : kg tradisi..uniten...
Posts : 702
Points : 833
Humor : My cornering skill stil noob??hm....KLAWANG mode needed!!

http://smaklianbatch16.forumotion.net

Back to top Go down

Re: tolong beritahu aku...aku mahu tahu!

Post by sOuL on Sat Sep 19, 2009 6:12 pm

Tul2 ckp nai.aq tpaku sktika bc soklan2 ko 2 umpama d stunt 4sec bg stiap 1soklan.yg mmpu aq hnya la soklan no1 ko je.tok aq lak,aq ltak gmbr aq 2 saje nk pomot hell's engine.psatuan tok pljr2 engin kt uitm.jgn mrah ea..ha3

sOuL
newbie
newbie

Male Birthday : 1990-06-20
Join date : 2009-04-18
Location : Batu4,Jln Gombak
Posts : 10
Points : 12
Humor : Long live...All hail...Banzai...Hell's Engine!!!

Back to top Go down

Re: tolong beritahu aku...aku mahu tahu!

Post by jalilah on Wed Oct 14, 2009 10:33 pm

salam alaik...ana nk jwb sokln prtama...bkn ana jwb...ana ingin berkongsi bersama-sama shbt semua...jwpn ini bg ana as a mslmah...bg mslimin yg len ana xtau ape sbb deme xltak gmbr...

Terbaca artikel dari blog Ustaz Salman mungkin dapat memberi manfaat bersama Muslimat di luar sana. Isu ini mungkin dilihat remeh tetapi ia bukanlah boleh diremeh-remehkan. Melihat ramainya Muslimat-muslimat di luar sana yang menayangkan gambar-gambar mereka di blog, friendster, tagged dan yang sewaktu dengannya, marilah bersama hayati permasalahan ini.

Sumber diambil sepenuhnya dari :
http://akhisalman.blogspot.com/2009/09/malunya-seorang-wanita-islam.html

MUKADDIMAH

Dulu2 saya ada ditanya oleh bekas pelajar sy ada bertanya tentang muslimah yang menayangkan pelbagai gambar didalam blog dan freindster. Saya jawab hukumnya harus selagi mana ia menutup aurat. Namun dari sudut adab yang tinggi bagi seorang muslimah tidak selayaknya sebagai muslimah yang mempunyai sifat malu yang tinggi untuk dia sewenang-wenangnya mendedahkan diri dan mukanya kepada khalayak ramai tanpa tujuan yang dibenarkan. Sebentar tadi saya baca buku "makarimul akhlak Fil Islam" yang tentang kisah seorang wanita yang malu mendedahkan mukanya di mahkamah perbicaraan Islam. Oleh itu saya ingin menulis tentang malunya seorang wanita.

MALUNYA WANITA DALAM QURAN

Didalam al-Quran disebut kisah dua anak Nabi Syuaib as dengan Nabi Musa as. Firman Allah swt:

"Salah seorang anak perempuan Nabi Syuaib as berjalan untuk menemui Nabi Musa dengan penuh rasa malu" (25 : al-Qasas)

Dalam tafsir Sofwatut Tafasir menyatakan anak perempuan Nabi Syuaib as datang sambil menutup mukanya dengan pakaiannya.

Anak Nabi Syuaib as ini datang berjumpa dengan Nabi Musa atas arahan ayahnya yang sudah uzur.

Pengajaran: Wanita yang mempunyai urusan dengan lelaki hendaklah berjumpa dengan penuh rasa malu dan adab yang tinggi.

MALUNYA WANITA DALAM SUNNAH

كان صلى الله عليه وسلم أشد حياء من العذراء في خدرها

"Nabi saw tersangat malu lebih dari malunya anak dara yang berada disebalik tirainya." (Hr Ahmad -sahih)

Dalam hadis menunjukkan kepada malunya seorang wanita terutama anak dara. Ia sepatutnya tidak mempamirkan diri kepada yang bukan mahramnya tanpa keperluan.

KISAH MALUNYA SEORANG WANITA

Seorang isteri telah mengemukakan aduan kepada qadi Mu'tadid Ali ar-Rayy tentang 500 dinar (wang mas) kahwin yang belum dibayar oleh suaminya. Wanita tadi membawa beberapa orang saksi yang menyokong dakwaannya. Si suami tidak mengakui dakwaan si isteri. Qadi pun menyuruh saksi-saksi untuk mengemukakan penyaksian mereka untuk menyokong dakwaan si isteri. Para saksi berkata:

"Wanita ini hendaklah memperlihatkan wajahnya supaya kami dapat pastikan dia lah wanita yang kami maksudkan."

Si Qadi menerima permintaan para saksi dan menganggapnya itu hak saksi2. Wanita menolak untuk menunjukkan mukanya kerana malu. Si Qadi menyuruh wanita tadi untuk memperlihatkan wajahnya untuk meneruskan dakwaan tadi. Tiba2 si suami yang bersimpati dengan isterinya segera berkata:

"Tidak usah tunjukkan muka mu. Aku mengakui dakwaan mu itu."

Si isteri terkesan dengan sikap suaminya lalu berkata:

"Aku menjadikan Allah sebagai saksi dan juga kamu semua bahawa aku halalkan semua mas kahwinku dunia dan akhirat."

Pengajaran: Walaupun ditempat yang sepatutnya wanita tadi membuka purdahnya untuk mendapatkan haknya tetapi oleh kerana itu sifat malu yang tinggi menyebabkan dia sanggup mengorbankan 500 dinar (wang emas).

KESIMPULAN

Oleh itu, walaupun wanita diharuskan meletakkan gambarnya diruang yang dilihat oleh bukan mahramnya selagi menutup aurat tetapi sebagai muslimah yang kuat pegangannya dengan Islam dan sifat malunya yang tinggi hendaklah menjaga dari mendedahkan gambarnya tanpa sebab dan tujuan seperti diletakkan gambarnya di blog dan friendster. Terutama yang mempunyai paras rupa yang cantik amatlah dituntut untuk mengelakkan perkara ini. Ini kerana Islam melarang wanita melakukan perkara yang boleh mencairkan hati lelaki dan menimbulkan fitnah. Firman Allah swt:

ولا يضربن بأرجلهن ليعلم ما يخفين من زينتهن

"Janganlah para wanita itu menghentak kakinya dengan tujuan supaya orang lelaki mendengar bunyi gelang kakinya sehingga menarik perhatian orang lelaki." (Sebahgian ayat 30 : an-Nur)

Peringatan: Hendaklah sifat malu ini tidak memilih jenis bangsa dan tempat. Jangan di luar negara (mesir contohnya) mempunyai malu yang tinggi tetapi tidak dimalaysia. Hendaklah sifat malu itu kerana Allah bukannya kerana manusia. Sentiasa mengawasi kita dimana sahaja kita berada.

MALUNYA WANITA TIDAK MENEGAH IA UNTUK KELUAR MENUNTUT ILMU AGAMA

Walaupun Islam menyanjung sifat malu pada wanita tetapi hendaklah sifat malu itu tidak menegah dari dia keluar menuntut ilmu. Kita lihat kesungguhan para wanita di zaman Nabi saw. Abu Sai'id al-Khudri berkata:

"Seorang wanita berjumpa Rasulullah saw dan berkata "Wahai Rasulullah, orang2 lelaki beruntung kerana selalu mendapat tazkirah darimu. Kami minta satu hari untuk kamu khususkan kepada kami bagi menyampaikan ilmu yang telah engkau ajarkan." Lalu Nabi saw menjawab:

اجتمعن يوم كذا وكذا

"Berhimpun pada hari sekian-sekian."

Kami pun berhimpun pada hari yang telah ditetapkan Nabi dan Nabi saw mengajar mereka apa yang telah ajarkan pada Nabi saw." (Hr Bukhari dan Muslim - sahih)

Dalam athar ada menyebut:

نعمت النساء نساء الأنصار لم يمنعهن الحياء من السوءال عن دينهن

"Sebaik-baik wanita adalah wanita ansar, sifat malu yang ada pada mereka tidak menghalang mereka bertanya dan mencari ilmu agama."

Pengajaran: Oleh itu ditempat yang diperlukan , wanita hendaklah berani e hadapan. Kita lihat zaman Nabi dan para sahabat bagaimana berani Nusaibah ra berjihad menentang musuh, Rafidah al-Aslami merawat orang lelaki yang cedera dalam peperangan, Asma' bintu Abu bakar yang menghantar makanan pada Nabi dan ayahnya dalam peristiwa hijrah, Khaulah yang menegur Khalifah umar di khalayak ramai dan lain-lain. Jangan menggunakan alasan malu untuk menjauhkan dari kerja-kerja menegakkan Islam. Kerja-kerja ini adalah melibatkan lelaki dan perempuan seperti yang dinyatakan dalam ayat 71 surah at-Taubah.


wallahualam...

jalilah
FRESHIE
FRESHIE

Female Birthday : 1990-11-24
Join date : 2009-08-19
Location : UPM Serdang
Posts : 29
Points : 34
Humor : "Erti hidup pada yang memberi"

http://insandambakasihillahi.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: tolong beritahu aku...aku mahu tahu!

Post by Sponsored content Today at 11:54 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum