batch16 smakl
to all batch 16..register lu..x banyak pon..jap je..ok??tp kalo x leh log in pas regster pkara biasa..aku must approved lu k...kalo nak cepat gtau aku kat ym..@_@

sehari sepotong ayat...:study:

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

sehari sepotong ayat...:study:

Post by den_nell90 on Tue Apr 14, 2009 5:48 pm

salam sume..memandangkan kita ni BEKAS pelajar skola agama kita jggn la lupa amalan2 yg slalu kita wat dulu time kat skola...
especially kat klas tu..kan pagi2 ada org yg tulis sepotong ayat tok difahami n direnung2 kan....

dats y aku nak bukak thread tok post ayat2 al-Quran @ Hadith...boleh la korg post ayat2 yg bleh dijadikan pedoman..

aku mulakan lu ek...



Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.

(al-Baqarah:216)

den_nell90
Administrator
Administrator

Male Birthday : 1990-11-30
Join date : 2009-03-30
Location : kg tradisi..uniten...
Posts : 702
Points : 833
Humor : My cornering skill stil noob??hm....KLAWANG mode needed!!

http://smaklianbatch16.forumotion.net

Back to top Go down

Re: sehari sepotong ayat...:study:

Post by $!eHa@WaRdAh on Wed Apr 15, 2009 12:12 am

"SeSuNgGuhNya oRaNg2 yG BeRiMaN, dAn oRaNg2 yG BeRhIjRah dAn BeRjihad d JaLaN ALLAH,mErEka iTuLaH yG mENgHaRapKaN rAhMat ALLAH. ALLAH MAHA PENGAMPUN , MAHA PENYAYANG.


>>sO, keEp StuDyinG, it is OnE of "JiHad fi saBILILLaH".. Very Happy MaKe It Fun n ViTal iN ow life!! cheers


<<
(al-Baqarah :218)[b]

$!eHa@WaRdAh
newbie
newbie

Female Birthday : 1990-02-12
Join date : 2009-04-10
Location : IIUM
Posts : 8
Points : 8

Back to top Go down

Re: sehari sepotong ayat...:study:

Post by zack ile on Wed Apr 15, 2009 11:17 pm

"dan Dia (Allah) yang mempersatukan hati mereka (orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada di bumi, nescaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, Dia Mahaperkasa, Mahabijaksana." (8:63)

ayat ni ak sedar ble ad ustaz bg thu ak...
sedar x, ble kita nk wat program, gathering ke, dll
x sume datang walaupun ad je bdak batch kite sponsor

tp, kite tetap ble bersame tak kira dlm internet pun jadilah
itulah yg dikata Allah jua yg dapat satukan hati kita...
hehehe...

Bilakah lagi kita sume satu hati...
bilakah lagi keamanan kan dikecapi...
bilakah lagi islam kan dijulang tinggi...
bangunlah wahai umat kita satu hati...

...dengar lagu di http://www.imeem.com/hokage9/music/yCtwVm1F/la-khauf-satu-hatimp3/ ...
...@ video di http://www.imeem.com/mfy87/video/o5vyE75g/la-khauf-satu-hati-tv-video/ ...

zack ile
global moderator
global moderator

Male Birthday : 1990-06-29
Join date : 2009-04-01
Location : Ad-Dahqaliyah, Mansoura, Egypt
Posts : 418
Points : 489
Humor : solatlah anda sebelum anda disolatkan

http://www.zack-ile.blogspot.com

Back to top Go down

Re: sehari sepotong ayat...:study:

Post by zAm on Thu Apr 16, 2009 4:58 pm

salam...
bgusnye korg sume...
tp pd ayt alquran yg den_nell post 2 agak mnyayat ati la...
mgkn ad hikmah...

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENYAYANG DAN MAHA PENGASIH...

niat kn lah dihati...
dn sering memulakn sesuatu dgn NYA...
insyaAllah senantiasa dibawah lindungan dan bayu ilahi...

zAm
DOTA player
DOTA player

Male Birthday : 1990-03-17
Join date : 2009-04-16
Location : Taiping
Posts : 523
Points : 535
Humor : iNdAh NyE iDUp dIduniA tp tIdAk SeinDAh mSe MenDaTang

Back to top Go down

Re: sehari sepotong ayat...:study:

Post by najid_77 on Sat Apr 25, 2009 1:13 pm

Power la bdk2 smakl ni....
malu aku dibuatnya....

najid_77
TAHFIZ crew
TAHFIZ crew

Male Birthday : 1990-07-25
Join date : 2009-04-24
Location : USA
Posts : 357
Points : 364
Humor : Kejayaan sekelian jin dan manusia hanya pada agama

Back to top Go down

Re: sehari sepotong ayat...:study:

Post by den_nell90 on Sat Apr 25, 2009 2:41 pm

najid_77 wrote:Power la bdk2 smakl ni....
malu aku dibuatnya....

lor..ko pon bdak smakl gak..zzzzzz afro

_________________



nO mOrE dOtA....no more HEroEs oF nEwErtH...stdy mode??haha...HOPELESS..

den_nell90
Administrator
Administrator

Male Birthday : 1990-11-30
Join date : 2009-03-30
Location : kg tradisi..uniten...
Posts : 702
Points : 833
Humor : My cornering skill stil noob??hm....KLAWANG mode needed!!

http://smaklianbatch16.forumotion.net

Back to top Go down

Re: sehari sepotong ayat...:study:

Post by najid_77 on Sat Apr 25, 2009 9:39 pm

Maksud aku...
aku hafal quran...
tapi penjiwaan aku terhadap quran agak kureng...
aku bleh baca balik maksud yg korang tulis tu dalam arab balik sbb aku dah hafal ayat yg korang tulis...
masalahnya penjiwaan terhadap ayat tu tak jejak dalam hati aku...
WAAAAAAAAAAA!!!!!!

najid_77
TAHFIZ crew
TAHFIZ crew

Male Birthday : 1990-07-25
Join date : 2009-04-24
Location : USA
Posts : 357
Points : 364
Humor : Kejayaan sekelian jin dan manusia hanya pada agama

Back to top Go down

Re: sehari sepotong ayat...:study:

Post by insideofsoulsx2127 on Sun Apr 26, 2009 5:13 am

insyaAllah kawan2..
kita bukanlah maksum dan tidaklah syamil dalam segala hal..
apa yg penting bg aku..
kita cuba ke arah itu..
bagusnya dah pandai arab..
i still learn thoroughly to master in arabic..
tolong doakan ea..
coz communication for me during my clinical year is fully arabic..
and i have to communicate well with my patients in arabic..
and doing so in english toO..

apa yang aku boleh ungkapkan..
adalah..

berpegang-teguhlah kamu pada tali Allah dan janganlah kamu bercerai berai

ali-imran 103

ayat ni utk kita semua..ukhwah fillah beb..

insideofsoulsx2127
OVERSEA student
OVERSEA student

Male Birthday : 1990-01-02
Join date : 2009-04-03
Location : irbid, jordan
Posts : 32
Points : 32
Humor : even thalassemia is part of genetic coding disturbance but al-zheimer is a wrong precedence of coding in forming amino acids~

http://insideofsouls2127.blogspot.com

Back to top Go down

Re: sehari sepotong ayat...:study:

Post by insideofsoulsx2127 on Sun Apr 26, 2009 5:14 am

lagi satu..
hurm..sepatutnya kita perlu berbalik pada pemegang hati yg HAQ iaitu Allah yg Esa..
kerana dialah pemberi hidayah kepada kita semua..
insyaAllah..terjaga hati kita..

'thumbs up guys' :heart:

insideofsoulsx2127
OVERSEA student
OVERSEA student

Male Birthday : 1990-01-02
Join date : 2009-04-03
Location : irbid, jordan
Posts : 32
Points : 32
Humor : even thalassemia is part of genetic coding disturbance but al-zheimer is a wrong precedence of coding in forming amino acids~

http://insideofsouls2127.blogspot.com

Back to top Go down

Re: sehari sepotong ayat...:study:

Post by najid_77 on Sun Apr 26, 2009 2:47 pm

Doakn saya brjaya dunia akhirat..
INsya Allah..

najid_77
TAHFIZ crew
TAHFIZ crew

Male Birthday : 1990-07-25
Join date : 2009-04-24
Location : USA
Posts : 357
Points : 364
Humor : Kejayaan sekelian jin dan manusia hanya pada agama

Back to top Go down

Re: sehari sepotong ayat...:study:

Post by rafiq hanif on Mon Apr 27, 2009 2:58 pm

insyaAllah biiznillah... ^_^

rafiq hanif
DATABASE Crew
DATABASE Crew

Male Birthday : 1990-11-24
Join date : 2009-04-01
Location : kampung konggo
Posts : 227
Points : 246
Humor : al-quran mode ~

http://pencintadakwah.blogspot.com

Back to top Go down

Re: sehari sepotong ayat...:study:

Post by najid_77 on Tue Apr 28, 2009 12:17 am

edited.

najid_77
TAHFIZ crew
TAHFIZ crew

Male Birthday : 1990-07-25
Join date : 2009-04-24
Location : USA
Posts : 357
Points : 364
Humor : Kejayaan sekelian jin dan manusia hanya pada agama

Back to top Go down

Re: sehari sepotong ayat...:study:

Post by najid_77 on Wed Apr 29, 2009 2:38 am

semoga apa yg kita tulis kita dapat amal dan sampaikan...
insya Allah... Wink

najid_77
TAHFIZ crew
TAHFIZ crew

Male Birthday : 1990-07-25
Join date : 2009-04-24
Location : USA
Posts : 357
Points : 364
Humor : Kejayaan sekelian jin dan manusia hanya pada agama

Back to top Go down

Re: sehari sepotong ayat...:study:

Post by den_nell90 on Tue May 05, 2009 5:25 pm

Dan perangilah kerana (menegakkan dan mempertahankan) ugama Allah akan orang-orang yang memerangi kamu, dan janganlah kamu menceroboh (dengan memulakan peperangan); kerana sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang menceroboh.

(Al-Baqarah:190)

_________________



nO mOrE dOtA....no more HEroEs oF nEwErtH...stdy mode??haha...HOPELESS..

den_nell90
Administrator
Administrator

Male Birthday : 1990-11-30
Join date : 2009-03-30
Location : kg tradisi..uniten...
Posts : 702
Points : 833
Humor : My cornering skill stil noob??hm....KLAWANG mode needed!!

http://smaklianbatch16.forumotion.net

Back to top Go down

Re: sehari sepotong ayat...:study:

Post by najid_77 on Tue May 05, 2009 10:37 pm

tidak akan dikira kebaikan sehinggalah kamu meninfakkan apa yang kamu sayangi,maka sesungguhnya Allah mengetahui apa yang kamu infakkan (surah ali Imran : ayat x ingat)

najid_77
TAHFIZ crew
TAHFIZ crew

Male Birthday : 1990-07-25
Join date : 2009-04-24
Location : USA
Posts : 357
Points : 364
Humor : Kejayaan sekelian jin dan manusia hanya pada agama

Back to top Go down

Re: sehari sepotong ayat...:study:

Post by MuNiRaH on Fri Jun 05, 2009 6:38 pm

13. Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu Dengan Yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang Yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan Yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha mendalam pengetahuannya (akan keadaan dan amalan kamu).


p/s:muni,sila nyatakan surah apa ayat ke bape ke... study study

MuNiRaH
supporter CREW
supporter CREW

Female Birthday : 1990-07-09
Join date : 2009-04-09
Location : UTM SkuDai
Posts : 308
Points : 318
Humor : senyumlah seikhlas hati kerana senyumanmu itu menawan~

Back to top Go down

Re: sehari sepotong ayat...:study:

Post by MuNiRaH on Sun Jun 07, 2009 11:32 pm

hehe.. trlupe...
surah al-hujurat,49:13

MuNiRaH
supporter CREW
supporter CREW

Female Birthday : 1990-07-09
Join date : 2009-04-09
Location : UTM SkuDai
Posts : 308
Points : 318
Humor : senyumlah seikhlas hati kerana senyumanmu itu menawan~

Back to top Go down

Re: sehari sepotong ayat...:study:

Post by zack ile on Fri Jun 12, 2009 3:21 am

"demi Allah, sungguh kami telah mengutus (rasul-rasul) kpd umat sblum engkau Muhammad, tetapi setan menjadikan terasa indah bagi mereka perbuatan mereka (yg buruk), sehingga dia setan mnjadi pemimpin mreka pd hari ini & mreka akan mndpat azab yg sngat pedih"
(16 An-nahl: 63)

_________________
"walau semua harta untuk merapatkan ukhwah,
namun Allah yang dapat membina ukhwah"
(8:63)


zack ile
global moderator
global moderator

Male Birthday : 1990-06-29
Join date : 2009-04-01
Location : Ad-Dahqaliyah, Mansoura, Egypt
Posts : 418
Points : 489
Humor : solatlah anda sebelum anda disolatkan

http://www.zack-ile.blogspot.com

Back to top Go down

Re: sehari sepotong ayat...:study:

Post by najid_77 on Sat Jun 20, 2009 12:32 pm

Amik agama berjaya di dunia, bahagia di akhirat...
Tinggal agama gagal di dunia, binasa di akhirat...

najid_77
TAHFIZ crew
TAHFIZ crew

Male Birthday : 1990-07-25
Join date : 2009-04-24
Location : USA
Posts : 357
Points : 364
Humor : Kejayaan sekelian jin dan manusia hanya pada agama

Back to top Go down

Re: sehari sepotong ayat...:study:

Post by zAm on Thu Jul 02, 2009 12:37 am

kengkwn....
dh tak de sesape ke yg nk kongsi ayat2 al-quran yg bleh didgr dn di ambil teladan...

zAm
DOTA player
DOTA player

Male Birthday : 1990-03-17
Join date : 2009-04-16
Location : Taiping
Posts : 523
Points : 535
Humor : iNdAh NyE iDUp dIduniA tp tIdAk SeinDAh mSe MenDaTang

Back to top Go down

.:makanan haram:.

Post by zack ile on Sat Aug 08, 2009 8:35 pm

ok ni...ak nk kongsi ayat dlm bntuk yg best...



kesimpulan:
1) Allah mengharamkan semua bangkai...kecuali bangkai dari laut (dalil lain)
2) Allah mengharamkan darah...
3) Allah mengharamkan daging babi...

*tapi, dalam keadaan darurat dibolehkan dengan syarat tidak melampau...

_________________
"walau semua harta untuk merapatkan ukhwah,
namun Allah yang dapat membina ukhwah"
(8:63)


zack ile
global moderator
global moderator

Male Birthday : 1990-06-29
Join date : 2009-04-01
Location : Ad-Dahqaliyah, Mansoura, Egypt
Posts : 418
Points : 489
Humor : solatlah anda sebelum anda disolatkan

http://www.zack-ile.blogspot.com

Back to top Go down

.:Allah yang membalas penghinaan:.

Post by zack ile on Sat Aug 08, 2009 9:42 pm



tadabbur:
sifat orang-orang munafik:
1) mencela orang-orang mukmin yang memberi sedekah
2) mencela orang-orang tidak mendapat sedekah

_________________
"walau semua harta untuk merapatkan ukhwah,
namun Allah yang dapat membina ukhwah"
(8:63)


zack ile
global moderator
global moderator

Male Birthday : 1990-06-29
Join date : 2009-04-01
Location : Ad-Dahqaliyah, Mansoura, Egypt
Posts : 418
Points : 489
Humor : solatlah anda sebelum anda disolatkan

http://www.zack-ile.blogspot.com

Back to top Go down

Re: sehari sepotong ayat...:study:

Post by zAm on Sun Aug 09, 2009 12:31 am

cukup cantik.....
subhanAllah...

zAm
DOTA player
DOTA player

Male Birthday : 1990-03-17
Join date : 2009-04-16
Location : Taiping
Posts : 523
Points : 535
Humor : iNdAh NyE iDUp dIduniA tp tIdAk SeinDAh mSe MenDaTang

Back to top Go down

.:masuk ke dalam islam:.

Post by zack ile on Sun Aug 09, 2009 1:37 am



tadabbur:
orang mukmin sebenar akan mengamalkan islam secara keseluruhannya...
insyaAllah...

_________________
"walau semua harta untuk merapatkan ukhwah,
namun Allah yang dapat membina ukhwah"
(8:63)


zack ile
global moderator
global moderator

Male Birthday : 1990-06-29
Join date : 2009-04-01
Location : Ad-Dahqaliyah, Mansoura, Egypt
Posts : 418
Points : 489
Humor : solatlah anda sebelum anda disolatkan

http://www.zack-ile.blogspot.com

Back to top Go down

.:cubaan Allah berupa anak-anak dan harta:.

Post by zack ile on Sun Aug 09, 2009 1:52 am



tadabbur:
Allah menguji hambanya dengan harta dan anak-anak...

*bersedialah anda untuk menjaganya dengan baik...

_________________
"walau semua harta untuk merapatkan ukhwah,
namun Allah yang dapat membina ukhwah"
(8:63)


zack ile
global moderator
global moderator

Male Birthday : 1990-06-29
Join date : 2009-04-01
Location : Ad-Dahqaliyah, Mansoura, Egypt
Posts : 418
Points : 489
Humor : solatlah anda sebelum anda disolatkan

http://www.zack-ile.blogspot.com

Back to top Go down

Re: sehari sepotong ayat...:study:

Post by Sponsored content Today at 2:30 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum